Motion till Kyrkomötet
Utvärdering av begravningsombudens uppgifter

Mot 2005:99

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att vid kommande samtal och överläggningar med staten under planeringsperioden även initiera en utvärdering och analys av begravningsombudens uppgifter enligt begravningslagen.

Motivering

I Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2005:1 punkt 1.8.1 med rubriken ”Relationen till staten måste ses över” (sid. 13), framkommer att Kyrkostyrelsen under planeringsperioden kommer att genomföra samtal och överläggningar med staten. Kyrkostyrelsen skriver att utöver reglering av kyrkoantikvarisk ersättning, rätt till ledighet för förtroendeuppdrag i kyrkan, beskattning av prästlönetillgångar där nuvarande regler gäller till 2009, kan även andra frågor belysas. Exempel på överläggningsämnen anges såsom nedre och övre gräns för kyrkoavgift samt samverkan kring det offentliga musiklivet i Sverige.

Ett viktigt ämne därutöver för överläggningar är en utvärdering och analys av begravningsombudens verksamhet m.m. enligt begravningslagens bestämmelser. Regeringen uttalade i sin proposition vid införandet av begravningsombud att ombudens verksamhet skall utvärderas.

Det är tid nu för denna utvärdering. Jag anser att Kyrkostyrelsen bör lyfta fram frågan vid sina överläggningar med staten.

I min motion 2004:65 om begravningsombuden förutsatte Kyrkorättsutskottet i betänkande 2004:3 att frågan om en utvärdering kommer till stånd bevakas av Kyrkostyrelsen. Det framkommer inte i någon av Kyrkostyrelsens skrivelser till Kyrkomötet 2005 att denna bevakning är aktiv. Jag tror att en utvärdering av begravningsombuden inte kommer till stånd om inte någon begär det. Frågan bör därför initieras av Kyrkostyrelsen vid överläggningar med staten.

Åhus den 26 juli 2005

Erna Arhag